Monday 17 August 2015

Day 3






















Participants took part in a linguistic workshop: some French words were taught to them. Afterwards, they split up into groups to answer the following questions: “what are the prejudices and stereotypes that make young people with fewer opportunities be excluded and that prevent their professional and social inclusion?” Their objective was to present some of them in a creative, artistic way. Some of them created a drawing in which they put society in the middle, disconnected from the social, psychological, and educational problems around it. Others chose to present them in a theatrical way (short plays) in order to stress discriminations according to your social class (rich family vs. poor family, their children at university and then, in the office of a manager), religion, and gender; discriminations against foreigners/immigrants; discriminations against lazy children (if parents are lazy, their children will act the same way) and disabled people.



The participants then exchanged on good artistic practices and employability of young people with fewer opportunities: during 30 minutes session, one participant from France, Moldova, and Azerbaijan and then from Ukraine, Sweden and Turkey presented to a group of 10 people these practices.
Good practice from France: https://drive.google.com/open?id=0B0VRc0Lx-C4RY0lUTG1DRXVyX1U
Good practice from Turkey: https://drive.google.com/open?id=0B0VRc0Lx-C4RUXl1LTlvSGFuN2c

In the afternoon, both organizers and participants defined three concepts through a discussion: aptitude, attitude, and knowledge. The latter worked in sub-groups about the following question: what aptitude, attitude, and knowledge should I have for organizing an intercultural youth project? To present it, they showed a short play about knowledge, a TV show of attitude, and a series of mimes of the attitudes we all should have.

In the afternoon, after the energizer, participants took part in a group activity. The concept was simple: 4 people who had already worked with young artists gave advice to other participants about methods to use, etc. in order to foster their skills, their employability. The workshop was divided into two parts: 20 minutes in one group and 20 minutes in another; this way, participants had the chance to learn more about different ways of working with young artists.

During the reflexion group, a daily learning diary was given to participants to write their thoughts day by day about what they have learned, what they liked or not. And only positive feedbacks so far!  
The organizations’ fair was the activity of the evening. One participant of every country became a man-sandwich for the night (information were written on flipcharts that the participants wore on them). This method gave everyone the opportunity to learn more about other organisations: their name, objectives, target groups, current and future projects, principal topics, and their contact (website, phone number).

Troisième jour

Les participants ont participé à un atelier linguistique : le français était mis à l’honneur pendant cet atelier. Par la suite, ils se sont séparés en groupe pour réfléchir sur le sujet suivant : « Quels sont les stéréotypes et les préjugés qui sont la cause de l’exclusion des jeunes ayant moins d’opportunités et qui les empêchent d’être inclus dans la société et dans le monde du travail ? ». Leur objectif était de présenter certains stéréotypes (de leur choix) de façon artistique. Certains ont créé un dessin avec la société à l’écart des problèmes sociaux, psychologiques, et éducatifs. Les autres ont choisi de les présenter sous forme de scénettes afin de mettre en avant les discriminations selon le milieu social (une famille riche/une famille pauvre, leurs enfants à l’université et dans le bureau d’un chef d’entreprise), la religion et le sexe ; les discriminations envers les étrangers ; les discriminations envers les enfants paresseux (si les parents le sont, les enfants le deviennent) et envers les handicapés.

Par la suite, les participants ont échangé sur les bonnes pratiques artistiques et l’employabilité des jeunes ayant moins d’opportunités : pendant 30 minutes pour chaque session, un participant de la France, de la Moldavie et d’Azerbaïdjan puis un participant de la Turquie, de l’Ukraine et de la Suède ont présenté en groupe de 10 personnes leurs pratiques.

Dans l’après-midi, sous forme de discussion, d’échange, les organisateurs et les participants ont pour définir ensemble 3 concepts: aptitude, attitude et savoir. Ces derniers ont réfléchi en sous-groupes sur la question suivante : quelles sont les aptitudes, attitudes et connaissances que je devrais avoir pour gérer un projet interculturel de jeunesse ? Pour cela, ils ont créé une scénette sur le savoir, un show télévisé de l’aptitude, et une série de mimes des attitudes à avoir.

Dans l’après-midi, après un energizer, les participants ont pris part à une activité en groupes. Le concept était simple : 4 personnes qui avaient déjà travaillé avec des jeunes artistes donnaient des conseils aux autres participants sur les méthodes à utiliser, etc. afin de favoriser leurs compétences, leur employabilité. L’atelier se divisait en deux temps : 20 minutes  dans un groupe et 20 minutes dans un autre ; ainsi, les participants ont pu découvrir différentes façons de travailler avec les jeunes artistes.

Pendant le groupe de réflexion, un journal de bord a été donné aux participants pour écrire leurs pensées  jour par jour de ce qu’ils avaient aimé ou non, ce qu’ils avaient appris. Que des retours positifs jusqu’à maintenant !

La foire aux organisations a clôturé la journée : un participant de chaque pays s’est transformé en homme-sandwich (les informations de chaque organisation étaient sur les flipcharts portés par les participants). Ainsi, chacun a pu en apprendre davantage sur les organisations des autre pays : leur nom, leurs objectifs, leurs groupes cible, les projets en cours et futurs, les thèmes principaux et les coordonnées (site internet).

No comments:

Post a Comment